Ahad, 17 Jun 2012

Himpunan Hijau, Gegar Kubu Kuat UMNO



Blog Ibn75.wordpress.com

TANGKAK – Kampung Sagil yang terletak di Pekan Tangkak merupakan sebuah desa terpencil di utara Johor seakan teruja dan bertuah dengan penangan dari gelombang hijau melalui program Himpunan Hijau Ke Putrajaya peringkat negeri Johor yang diadakan di pekarangan Markas PAS Cawangan Sagil, Parit 2, Sagil, Tangkak, dekat sini, semalam.

Seperti yang disebut oleh Yang Dipertua PAS Ledang, Nasir Ahmad, sambutan malam ini turut diraikan dengan kepelbagaian bendera berlogokan ‘keris’ petanda UMNO turut tidak mahu terlepas daripada menerima tetamu seolah mengiyakan hasrat  Parti Islam Semalaysia (PAS) dan Pakatan Rakyat (PR) untuk menawan Johor.

Bahkan, kehadiran lebih 3000 orang termasuk rombongan daripada Terengganu, Melaka dan Negeri Sembilan nyata membuahkan keazaman buat pendokong Islam ke arah merealisasikan matlamat program tersebut.

Majlis dimulakan dengan solat maghrib berjemaah lalu disusuli dengan zikir munajat telah dipimpin Ustaz Khair Mutanazar daripada Exco Dewan Ulamak PAS Johor disamping pimpinan solat hajat daripada ketuanya sendiri iaitu Ustaz Abdullah Hussin.

Jam terus menunjukkan 9.30 malam, pengacara majlis, Ghazely Ayub, Ketua Penerangan PAS Johor memberi ruang kepada adik Waqiuddin memperdengarkan bacaan al-Quran.

Kemudian ke semua mata tertumpu pada sebuah billboard tertera wajah Dr Mahfodz Mohamed, Pesuruhjaya PAS Johor bagi memberi laluan kepada Dato Presiden PAS memotong riben sebagai gimik kepada acara yang ingin dimulakan.

Seusai sahaja pelancaran gimik, maka sesi ceramah pula mengambil tempat dengan ucapan daripada Hasan Karim, Naib Pengerusi PKR Johor sebagai pembuka tirai slot tersebut sambil diselangi dengan bacaan ikrar yang diketuai oleh Roslan Nikmat, Bendahari PAS Johor.

Turut berucap, Dr Mahfodz Mohamed, YB Salahuddin Ayub, Naib Presiden PAS dan kemuncaknya Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang.

Dalam ucapan presiden pula menekankan point-point seperti persoalan kenapa PAS pilih jalan politik untuk menegakkan Islam, Kenapa demokrasi yang pilihannya, kenapa adakan kerjasa dengan bukan Islam dan persoalan tentang negara berkebajikan.

Dalam pada itu, Ghazely Ayub turut mencuit para hadirin dengan pantunnya berkait rapat dengan tahaluf siasi yang bunyinya seperti ‘Bukit Putus di Pekan Jejawi, Pergi berkelah di Tanjung Api, UMNO hapus tulisan jawi, Adakah salah Cina DAP,’ – ‘Pergi berkelah di Tanjung Api, singgah sebentar di Tanah Rata, Adakah salah Cina DAP, Tanah rizab Melayu hilang melata’

Terdahulu, dalam lawatan Tuan Guru presiden ke Johor, beliau berkesempatan menghadiri program ceramah di Kulaijaya yang menghimpunkan kira-kira 4000 orang. Kemudian paginya berada di Batu Pahat dalam acara Jamuan Rakyat. Pada sebelah petangnya, Hi Tea di Kampung Sungai Terap, Muar dan di DUN Gambir, kawasan Ledang, merupakan kemuncak kepada program munajat dan ceramah perdana sempena Himpunan Hijau Ke Putrajaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan